2 min read

Waarom vandaag wel?

Enkele weken terug ...

Enkele weken geleden haalde Newsmonkey via crowdfunding haar eerste publieke centen op. De site zou een nieuwssite worden, anders dan de bestaande. Deze quote komt uit hun portfolio bij MyMicroInvest:

We brengen een frisse wind in de journalistiek, waarin de band tussen journalist en jou voor ons centraal staat.

De site bestaat nu enkele weken, en dit is de homepage van vandaag:

Newsmonkey homepage

Een kruising tussen TV Familie en Buzzfeed. BV-nieuws, link-bait triggers enz.

Er is zeker een publiek voor dat soort sites. Een vrij groot publiek zelfs. En dat publiek zal zeer blij zijn met een zo'n site: hij ziet er goed gebouwd uit, beseft dat foto's "key" zijn, heeft de "stickers" als tags en zo voort.

Maar is het de "frisse wind in de journalistiek, waarin de band tussen journalist en jou voor ons centraal staat"? Nee, volgens mij niet.

Vandaag

Vandaag kondigt Apache aan dat ook zij via crowdfunding investeerders zoeken.

Hierin investeer ik wel, en ben ik dus straks "mede-aandeelhouder". Je participatie is ook direct, en echt: je wordt aandeelhouder van "De Werktitel", de cooperatieve vennootschap achter Apache.be.

Waarom vandaag wel? Daarom:

Apache.be homepage

Onderzoeksjournalistiek. Diepgaande artikels, vroeger de basis was van elke zichzelf-respecterende krant of tijdschrift. De journalisten spitten dingen uit, houden interviews met interessante mensen, belichten meerdere meningen. Artikels waar tijd in gekropen is, waar de auteur gespit heeft tot op het bot.

Het is niet het doel om 10 link-bait artikels per dag te spuien. Wel om de actualiteit te belichten uit een invalshoek die anders misschien niet genoeg aandacht krijgt. Om een mening te hebben. Ik ben het niet altijd eens met de mening, maar dat hoeft ook niet. Het is altijd gefundeerd. Daarom ben ik trouwens ook fan van Quartz en co.

Apache.be zal nooit een "massa medium" worden. Hun businessmodel, waarin je moet betalen om de (meeste) artikels te lezen, laat dat ook niet direct toe. Maar dat geeft niet. Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit. En om journalistiek die in de traditionele medie minder en minder aandacht krijgt (omdat die andere media ook moeten concurreren met Buzzfeed, Newsmonkey, TV Familie, Story en co).

Niet onbelangrijke disclaimer: Apache, maar ook andere "alternatieve nieuwssites" Mo Magazine en De Wereld Morgen zijn Openminds klanten. Ik krijg echter geen enkele vergoeding voor dit artikel, noch ben ik door 1 van de genoemde sites gevraagd om dit artikel te schrijven. Dit is mijn mening, en mijn mening alleen, niet noodzakelijk de mening van Openminds.