Autosalon 2018
Vorige week bezocht ik de jaarlijkse hoogmis voor elke autoliefhebber in België. Enfin, zo wordt het autosalon toch verkocht... Want het salon is vooral een heel grote showroom van de grote merken.
Eén van de redenen waarom ik er was, was omdat de Jaguar I-PACE Concept er zou staan. Ik zag hem reeds in Berlijn, maar wou toch opnieuw eens komen kijken, vooral omdat nu duidelijk is dat deze auto de "race" met Audi en Mercedes zal winnen. Elk van deze merken wou het eerste van de klassieke premium-merken zijn dat een ruime, premium, gezinswagen op de markt zet.
De Audi e-Tron, die nogthans in Brussel gebouwd zal worden, was niet te bespeuren op de Audi stand. De Mercedes EQ? Evenmin te vinden. De I-PACE daarentegen stond er, nog steeds klaar voor een volledige onthulling op het salon in Genève in maart en start van de leveringen tegen het begin van de zomer. Van dit jaar, wel te verstaan.
Zoals vaak op een grote beurs, neem ik extra tijd om de kleine standen te bekijken. Vaak vind je daar de leukste innovaties, trends en de producten die je nog niet kent.
Ik zag heel toffe dingen - een werkende vliegende auto bv. Of een oplossing om je elektrische auto bij je schoonouders te kunnen opladen zonder dat je verveeld moet zitten met het feit dat zij op dat moment je laadbeurt betalen. Maar verder elektrische steps (mja, mobiliteit, ik snap het) en de obligate stand van de Brusselse overheid over haar LEZ.
Er waren twee standen over autodeelplatformen, iets minder dan ik er verwacht had. Naast Uber had Europcar een stand om twee van haar projecten te tonen. Het eerste is Scooty, een free-float deelplatform voor elektische scooters in Brussel en Antwerpen. Het leuke aan het platform is dat er geen maandelijkse kosten zijn. Je betaalt enkel als je effectief een scooter gebruikt, per minuut. Een rijbewijs B is genoeg, helmen zorgt Scooty voor. Er is wel een eenmalige registratie-fee van 25 euro. Tijdelijk is die al verlaagd, maar via deze link wordt die nog verder gereduceerd tot 1 euro. Ik zie me zeker gebruik maken van deze dienst: voor meetings in Antwerpen en Brussel probeer ik altijd de trein te nemen, maar soms geraak je daar niet helemaal mee op je bestemming en is metro ook niet ideaal en de deelfiets niet altijd praktisch.
Naast Scooty stelde Europcar ook Ubeeqo voor, een carsharing platform met vaste standplaatsen. Ook hier grotendeels dezelfde flexibiliteit als bij Scooty: er is een formule waarbij er geen abonnement is, maar enkel betaalt als je de auto gebruikt. Momenteel zijn ze actief in acht Europese steden, dus je kan het ook gebruiken op je citytrip in Milaan. Tof dat Europcar inspeelt op nieuwe mobiliteits-noden, en inziet dat de klassieke autoverhuur nog steeds een plaats heeft, maar niet altijd de beste oplossing was.
De prijs voor de meest aanwezige afwezige, was trouwens het deelplatform Poppy. Er stonden twee opvallende Poppy-branded auto's, eentje op de VW en eentje op de Audi stand, maar behalve een mini-flyer was er nergens info over te vinden. Ik vraag me af wat de strategie was...
De MIVB had een vrij grote stand, met een life-size prototype van haar nieuwe metrostellen. Het stond een beetje verstopt in een achterzaaltje, maar wie de moeite deed om verder te kijken dan de bling-bling, zag dat het comfort en de capaciteit van de Brusselse metro's er de komende jaren op zal verbeteren!
Over bling-bling gesproken: de prijs van droom-auto-van-het-salon gaat zonder twijfel naar de Mercedes Maybach 6 Cabrio. Een concept, dus waarschijnlijk komt ie er nooit, maar wat een lijnen!
Member discussion