Met de Jaguar I-PACE in de Zoute GT Tour
"Papa, waarom mag die Jeep ook meedoen?"
Mijn co-piloot Tom en ik schieten tegelijk in de lach. We staan in wat ongetwijfeld de "duurste file van het land" is, even buiten Knokke dorp, vorige zondag. Jaguar BeLux regelde niet alleen een Jaguar I-PACE voor me, ze schreven haar ook in voor de ZouteGP GT Tour. We staan op dat moment aan te schuiven voor de eerste snelheidsproef van de GT Tour. Voor ons twee Ferrari's (812 Superfast's voor de kenners), naast ons een 911 GT2 RS, schuin achter ons een F-Type in SVR uitvoering.
De uitspraak van de 10-jarige toeschouwer doet me wel even nadenken. Is dit een SUV? En hoort deze I-PACE hier?
Jaguar neemt de term SUV in de mond om deze full-electric te beschrijven. Zelf ben ik er niet van overtuigd. Bij de term SUV denk ik aan de BMW X5, een Mercedes M-klasse of een VW Touareg. Deze I-PACE lijkt op geen van deze. Het is misschien een grote CUV, een "crossover utility vehicle". Je zit hoger, het heeft grote wielen - in de editie die wij reden gigantische 22-duims wielen - maar het heeft weinig van een X5 of Touareg. Het is eigenlijk een klasse op zich: er is niks dat erop lijkt: design-meester Ian Callum kreeg carte blanche, en liet zich inspireren door het C-X75 prototype dat hij enkele jaren eerder tekende. Love it or hate it, maar I love it!
Zoute GT Tour
De Zoute GT Tour is een rondrit van 120 km voor tweehonderd exclusieve GT auto's van maximum 20 jaar oud doorheen de polders en langs Knokke, Breskens en Damme. Lekker cruisen - je krijgt een GPS tracker mee en moet je aan de snelheidslimieten houden - in een mooie omgeving, met tussendoor vier proeven op een afgesloten terrein. Kortom, een perfecte zondag voor auto-liefhebbers.
"A Jaguar still Roars, but silently", de slogan die het Britse sportmerk gebruikte bij de lancering, doet vermoeden dat dit een sportieve wagen moet zijn. De snelheidsproeven laten ons toe om de snelheid, acceleratie- en remvermogen, baanvastheid en wegligging van de I-PACE te testen, en de conclusie van mezelf en mijn co-piloot zijn heel duidelijk. JA! Dit is een sportwagen. Adrenaline-opstoot, hartslag tot tegen de limiet, de rush als je ziet dat je net op tijd op die rem gaan staan bent - iets waar niet iedereen in slaagde - en het gemak waarmee je een auto van meer dan 2 ton tussen een paar balen stro stuurt. Dit is een sportieve wagen die naam waardig!
Maar de GT Tour toonde vooral dat dit voor mij wel degelijk een echte Gran Tourismo is. Volgens Wikipedia (eigenlijk volgens een ingenieur die de term GT in 1957 beschreef in een boek) is dat "a performance and luxury automobile capable of high speed and long-distance driving". Deze wagen rijdt bijzonder comfortabel, zelfs op de "patserwielen" waarop ons exemplaar stond. Je zit bijzonder aangenaam, met stoelen die je kan instellen zoals je wil, rijdt heel stil - uiteraard door het gebrek aan ontploffingsmotor, maar ook wind- en baangeluid zijn beperkt - en de wagen is heel "zintuiglijk" zoals Tom het beschreef. Van de A-pillar over de zonneklep tot rondom het panoramisch dak, de suèden hemelbekleding in deze "First Edition" uitvoering is zo zacht en speciaal dat je die overal wil aanraken. Dit is duidelijk een auto waar elke detail perfect moest zijn, een statement dat Jaguar niet alleen een futuristische elektische auto wil maken met een gedurfd design, maar ook eentje die bijzonder goed gebouwd en perfect is.
Dus om op de tweede vraag van het jonge toeschouwertje te antwoorden: Ja, dit is een echte GT! Sportief, maar hier kan je ook relaxt uitstappen na een lange rit over eender welke weg. Waarschijnlijk zelfs relaxter dan uit een meer "spartaanse" Huracán Performantes die meededen.
Waarom ie misschien niet thuishoorde in de GT?
Het enige wat wij niet konden, tot ongenoegen van het publiek, is een hels kabaal maken met onze bolide. We moesten meermaals teleurstellend nee-schudden als we de talloze toeschouwers het "handjes omhoog" gebaar zagen maken om ons aan te sporen de wagen in neutraal veel toeren te laten maken. Onze buren met Akrapovič uitlaten slaagden daar wel in, wat blijkbaar was wat de toeschouwers wouden. Een sportieve wagen moet in 2018 nog steeds een gigantische hoeveelheid decibels produceren. Hopelijk vinden we dat in 2020 of 2030 een beetje raar, net zoals we het nu raar vinden dat een auto naar olie moet stinken of een immense rookpluim achter zich moet laten.
En het rijbereik Frank?
Gent - Knokke, daar een rit van dik 120km met een paar snelheidsproeven, Knokke - Gent, en nog meer dan genoeg reserve hebben. Met andere woorden: ik maak me geen zorgen ...
Disclaimer: Jaguar BeLux leende me een Jaguar I-Pace voor het weekend en regelde een plaatsje in de ZouteGP GT-Tour voor mij en een co-piloot naar keuze. Ze kregen geen inspraak in de redactionele content.
Member discussion