"Dit is geen hot-hatch!" – Hyundai IONIQ 5 pre-view
Deze week werd ik uitgenodigd door de vriendelijke mensen van Hyundai België om naar de IONIQ 5 te komen kijken. Alles in een Corona-veilige omgeving, wat voor één keer een voordeel was: ik kreeg hands-on, exclusieve me-time met de auto, enkel ermee rijden mocht ik nog niet.
Wow, die is veel groter dan ik dacht. Dit is geen Golf-sized hot-hatch!
Wat me direct opviel wat dit deze auto veel groter was dan ik me voorgesteld had op basis van de foto's die ik tot dan gezien had. De wielbasis van 3 meter, gecombineerd met opvallende 20" wielen geven de auto een compactere indruk, maar vergis je niet, dit is een grote auto! Hij is iets breder en langer dan een Tucson (om binnen de Hyandai familie te blijven), wat groter dan een Volkwagen ID.4. Wie dacht dat deze natuurlijke opvolger van de e-Kona ongeveer dezelfde afmetingen zou hebben, staat binnenkort voor een verassing. Dit is duidelijk een ruime familie-wagen.
Is dit dan een SUV, zoals veel andere Hyundai modellen? Neen, gelukkig niet! Hij staat iets hoger op zijn "pootjes" door het skateboard-vormige batterij pack, maar dit is een "cross-over". Relatief korte motorkap, lager dan een Tuscon en zelfs dan een VW ID.4.
Daarnaast is deze auto één van de weinige auto's waarvan het productiemodel de futuristische elementen van de concept-car overneemt. Zo heb je de matrix-rechthoekjes die je overal ziet terugkomen: van de mooie en opvallende ledlampen voor- en achteraan, tot subtiele details in de zetelbekleding en de laadindicator.
Business-class zetels en Laadsnelheid
Elektrisch verstelbare stoelen zijn we intussen gewoon in auto's, maar deze hebben toch iets speciaal: ze zouden niet misstaan in veel business-class vliegtuig cabines. De voorstoelen hebben verstelbare kuiten-ondersteuning en kunnen bijna volledig plat. Ideaal om relaxed naar een filmpje te kijken of zelfs een dutje te doen tijdens het laden.
Niet dat je veel tijd zal hebben om te relaxen tijdens het laden. Aan de juiste laadpaal zal deze wagen namelijk aan meer dan 200 kW kunnen laden. De laadcurve ziet er een beetje atypisch uit, maar tussen 10% en 80% State-of-Charge zou je laadsnelheid nooit onder de 110kW mogen zakken. Hyundai heeft een video gepubliceerd waarbij de IONIQ 5 in 18 minuten van 10 tot 80% gaat, of je 100km range toevoegt in minder dan 5 minuten, veel sneller dan een Audi e-Tron, sneller dan een Porsche Taycan.
Wat voor speciale wereld leven we in, waarin een Hyundai het in snelheid haalt van een Porsche, op een belangrijk element in de keuze van een auto.
Deze laadsnelheid, gecombineerd met de grootte van de auto en het rijbereik van (officieel) 480 kilometer, maken het volgens mij een ideale kandidaat als familie-auto waarmee je zonder problemen lange trips kan maken. Zelfs als je maar 300 kilometer zou halen op weg naar je winterse vakantiebestemming, betekent dit om de twee uur een stop houden. Tegen dat iedereen een toiletbezoek achter de rug heeft, is je auto opgeladen tot 80%, helemaal klaar voor de volgende twee tot drie uur. Met andere woorden, kies je laadpalen juist uit, en je hoeft nooit meer te wachten op een lading.
En verder: over gimmicks en kleurtjes...
Is er zoveel meer te vertellen over wat me beviel in deze auto: een vlakke vloer zowel vooraan als achteraan, mooie ruime schermen binnenin, een heel mooi heads-up display. Ik wil hier geen 2000 woorden artikel van maken, er zijn voldoende andere sites die je er alles over vertellen. Toch wil ik nog een aantal puntjes aanhalen die me opvielen.
De auto die Hyundai me deze week liet zien, had een prachtige mat aluminium-achtige coating met een goude schijn in. Fantastische kleur, alleen mag je er niet mee in de carwash. De kleur past in het space-thema dat een beetje over deze auto hangt. Een andere blogpost noemde deze auto het mooie kindje van een Lancia Delta Integrale en Tesla's Cybertruck. Hoewel de IONIQ 5 een hoekig uiterlijk heeft, zal deze speciale kleur daar zeker toe bijdragen. Ik ben heel benieuwd hoe deze auto er zou uitzien in het zwart?
Iets wat ik onder de categorie "gimmicks" klasseer, is het "solar roof". Het topmodel dat ik zag, had zo'n dakje met ingebouwde zonnecellen. Het is leuk om te tonen aan de wereld dat je dit kan, maar de cellen brengen maar 5 tot 8 kilometer per dag bij aan het rijbereik. Als je per dag maar 16 kilometer aflegt, zou je dus de helft van de tijd helemaal gratis rijden, maar daar stopt de nuttige meerwaarde dan ook. Zeker als je er ongeveer 1000 euro extra voor moet neertellen.
Daarnaast maken wat andere auto-blogs nogal wat lawaai over de "Vehicle to grid" mogelijkheden van deze IONIQ 5. Dit moet je toch met een korrel zou nemen: er is inderdaad een 230V stopcontact in de wagen om je laptop onderweg op te laden of zelfs een espressomachine op aan te sluiten, toch deze auto is niet zomaar klaar om stroom terug te leveren aan je huis op momenten dat er een stroom-tekort is. Het stopcontact is zeker handig, maar kijk alsjeblief door het marketing sausje.
Prijs en beschikbaarheid
Deze auto zal vanaf het begin van de zomer bij de Hyundai dealers staan en wordt in de herfst geleverd aan de eerste klanten.
De prijs varieert tussen de 46 000 euro voor het basismodel met de kleine batterij en enkele motor op de achteras, en 61 000 euro voor het model met de grote batterij en vierwielaandrijving. Deze prijzen zijn inclusief BTW, er is een heel beperkte optie-lijst, dus voor deze prijzen heb je een bijzonder complete auto. De auto lijkt daarmee gelijk geprijsd aan bv een ID.4, maar daar zal je een pak opties moeten aanvinken om een gelijkaardige uitrusting te krijgen.
In het kort
De Hyundai IONIQ 5 is een prachtige auto met een heel uitgesproken modern design. Hij ziet er op foto uit als een compacte "hot hatch" (VW Golf, Ford Focus, ...) maar vergis je niet: dit is een ruime familie-auto.
Binnenin heb je een pak slimme technologie, maar vooral een state-of-the art batterijsysteem dat aan de juiste 800V snelladers, op 18 minuutjes van 10 tot 80% kan laden.
Hyundai plant trouwens nog een berline (IONIQ 6) en een grote SUV (IONIQ 7), die beiden op hetzelfde modulaire platform gebouwd zullen worden. Ook de KIA elektrische modellen delen dit platform.
Mocht ik dit jaar een nieuwe elektrische auto moeten kiezen, deze zou op mijn short-list staan!
Member discussion