EV rijders moeten vandaag heel goed kunnen tellen ...
Enkele van de populairste artikels op deze blog waren deze over tankkaarten. Nu ik al enkele jaren puur elektrisch rijd en me niet meer herinner hoe een tankstation precies ruikt, trekken mensen aan mijn mouwen om een soortgelijke reeks te maken over laadpassen.
"Ik doe dat wel eens het stof wat gaan liggen is en de tarieven uniformer worden," was steevast mijn antwoord. Alleen zie ik dat het stof nog niet gaan liggen is en nog steeds dwarrelt. Deels omdat bedrijven nog experimenteren met het businessmodel, deels omdat de investeringskosten enorm verschillen van station tot station (terwijl een tankwagen ergens in Europa krijgen een voorspelbare en uniforme kost heeft), deels omdat regelgevingen in Europa niet overal uniform zijn.
The French Connection
Zo mogen de DC snellaadpaal-uitbaters in Frankrijk geen tarief per geleverde stroom hanteren. Officieel geven de Fransen "Europa" de schuld, alleen is het gek dat alle andere Europese landen dat wel mogen. De Fransen hebben natuurlijk een reputatie om hun eigen normen de enige juiste te vinden, maar ik dwaal af...
Het is voor de lezers voor mijn blog geen geheim dat ik het grootste deel van mijn vakanties in Frankrijk doorbreng en mijn meeste snellaadsessies dus ook langs Franse snelwegen zijn. Ik moet dus rekening houden met een prijs per minuut eerder dan voor de werkelijk geleverde energie.
Deze week kreeg ik een mail van evway, een Italiaans laadnetwerk met goede "roaming" akkoorden voor snellaadnetwerken in Europa, wat wil zeggen dat hun laadpas aan heel wat laadpunten gebruikt kan worden. Evway biedt nu twee abonnement formules aan voor Ionity, één van de grootste snellaadnetwerken in Europa. Voor een bepaald bedrag per jaar, krijg je een aanzienlijke korting op de (hoge) Ionity standaardprijs.
Het rekensommetje lijkt vrij eenvoudig: voor 69 euro krijg je een jaar lang 20 cent korting bij Ionity, voor 199 euro krijg je 40 cent korting. Als je snel rekent kom je tot de vaststelling dat het 69 euro aanbod interessant is zodra je meer dan 345 kWh per jaar bij Ionity laadt, en het duurdere aanbod interessant is vanaf 500 kWh.
Behalve ... in Frankrijk. Waar je dus een inschatting moet maken van hoelang je aan een laadpaal staat, niet hoeveel energie je gaat bijladen. Als je dan weet dat de laadsnelheid afhankelijk is van je auto, van hoe vol je batterij is als je begint te laden, hoe vol je batterij is als je stopt met laden, de temperatuur enz.
Kortom ...
Als je goedkoop wil laden, moet je heel goed kunnen rekenen, zeker in Frankrijk. Oh en die blogpost over de verschillende laadpassen? Die komt er echt wel aan!
Member discussion