ID.Buzz - 9 maart weten we meer
Één van mijn allereerste vakanties bracht ik door in een Frans kustdorpje, bij de (grote) familie van Franse studie-vrienden van mijn ouders. Ik herinner me heel weinig van de vakantie zelf, maar ik herinner me één ding nog goed: die vrienden hadden een oude VW microbus, zo'n origineel "hippie" modelletje. In het knal-oranje of -geel.
Ik herinner me niet of ik er ooit in gezeten heb, maar het was toen (1980-ish) al een classic. Toen VW enkele jaren terug met een 21e eeuwe variant kwam, was iedereen onmiddellijk verkocht. VW deed natuurlijk alle juiste dingen: het bloemenvaasje, het surfboard op het dak, gerecycleerde materialen, hippie-referenties, hij zou zelfs zelfrijdend zijn en een space-age achthoekig stuurtje hebben ...
Intussen weten we dat prototypes – op een paar uitzonderingen na – meestal weinig te maken hebben met het productie-model dat er misschien ooit uit volgt. Hoeveel "hippie-nostalgie-gehalte" de ID.Buzz (want zo lijkt het beestje ook in de productie-versie te gaan heten) zal hebben, komen we op 9 maart te weten.
Mocht blijken dat de Buzz volgende eigenschappen zou hebben, staat ie zeker hoog in het lijstje om mijn volgende EV te worden. De timing zou ook ongeveer uitkomen: later dit jaar wordt de I-Pace 4 jaar, een vervanging in 2023 zou dus niet onlogisch zijn.
- meer dan 100 kWh batterij pack: aangezien een mini-van nooit de aerodynamische efficientie van pakweg een Tesla model 3 of Mercedes EQS zal halen, is een grote batterij noodzakelijk
- state of the art laadmogelijkheden (800V yes-please), liefst zelfs beter dan de ID.3/4
- flexibele zetel-configuratie
- super-comfy ride, minder "camionetteke gevoel" dan de Multivans van vandaag
Ik kijk alvast vol spanning uit naar 9 maart en doorblader intussen mijn LinkedIn contacten: wie ken ik bij Dieteren die me wat hands-on quality time met een early-production model kan beloven? :)
Update 21 feb 2022: Wat weten we na de videos van de "First Drives":
- 77 kWh (netto bruikbaar) batterij standaard zoals in de ID.4. Een 111 kWh komt, maar zal de LWB (long wheel base) nodig hebben hebben
- Laadmogelijkheden zijn
identiekiets beter aan de ID.4 (piek tot 170kW!). Ik hoop ergens stiekem dat de 111kW batterij sneller kan. We zien vandaag al dat de ID.4 GTX een andere laadcurve heeft dan de standaard ID.4 omdat de batterij van een andere leverancier komt. - Geen HUD. Snif snif ...
- Start met 5 zetels maar een 6 of 7 zitter komt (waarschijnlijk zonder je naar de LWB moet gaan)
Member discussion